Wel of niet functionerings- en beoordelingsgesprekken?

Een functioneringsgesprek onderscheidt zich van een beoordelingsgesprek. In beide gevallen gaat het om het functioneren van de medewerker. Bij het functioneringsgesprek is er tweerichtingsverkeer. Beide partijen kunnen agendapunten aandragen. Het beoordelingsgesprek is eenzijdig: de werkgever beoordeelt de medewerker.
De verplichte terugkerende functionerings- en beoordelingsgesprekken leveren vaak veel spanningen op. Dat geldt meestal voor zowel leidinggevenden als medewerkers. Leidinggevenden zien vaak niet precies hoe de medewerkers hun werk doen. Tegenwoordig is dat met het thuiswerken nog minder geworden. Medewerkers ervaren dat het gesprek snel gaat over dingen die niet goed gegaan zijn.

Hoe zorg ik ervoor dat bij functioneringsgesprekken de relatie goed blijft?

Het is zeer de vraag of functionerings- en beoordelingsgesprekken positief bijdragen aan de prestatie van een organisatie of het welzijn van de medewerkers. Wél is uit studies gebleken dat doorlopend constructief in gesprek zijn met elkaar een goede arbeidsrelatie en een prettige bedrijfscultuur bevordert. En dat komt weer ten goede aan de prestaties van de organisatie.

Welke zaken kunt u het beste regelmatig met elkaar bespreken? Denk daarbij aan een open en positieve houding.

      • Wat is er goed gegaan? Blijf steeds aandacht geven aan de dingen die goed gaan
      • De kwaliteiten en de ontwikkeling van de medewerker
      • De ontwikkelingen binnen het bedrijf en de gevolgen voor de toekomst
      • Wat energie oplevert of juist stress veroorzaakt
      • Wat kan beter? Openstaan voor suggesties over verbeteringen

Heeft u meer vragen over Arbeidsrecht, neem gerust contact op